RI&E

Incidentregistratie & Evaluatie (IR&E) – Jos Morsink B.V.

 

 

 

  1. Doel

Het doel van deze procedure is het registreren, analyseren en opvolgen van incidenten, bijna-incidenten, onveilige situaties, materiële schades en milieu-incidenten, om herhaling te voorkomen en continu te verbeteren op het gebied van veiligheid, gezondheid en milieu.

 

  1. Toepassingsgebied

Deze procedure is van toepassing op alle medewerkers, onderaannemers en derden die werkzaamheden uitvoeren voor of namens [Bedrijfsnaam] Infra.

 

  1. Definities
  • Incident: Elke gebeurtenis die heeft geleid tot schade of letsel.
  • Bijna-incident: Een gebeurtenis die had kunnen leiden tot schade of letsel, maar waarbij dat door geluk of tussenkomst is voorkomen.
  • Onveilige situatie: Een situatie die kan leiden tot een incident als er geen maatregelen worden genomen.
  • Milieu-incident: Elke gebeurtenis die leidt tot of kan leiden tot schade aan het milieu.

 

  1. Meldingsprocedure
  • Incidenten moeten direct worden gemeld bij de uitvoerder of leidinggevende.
  • De melder vult binnen 24 uur het IR&E-formulier in (digitaal of op papier).
  • Ernstige incidenten (met persoonlijk letsel of milieuschade) worden onmiddellijk gemeld aan de directie en eventueel aan de bevoegde instanties (arbeidsinspectie, omgevingsdienst).

 

  1. Registratie
  • Alle meldingen worden vastgelegd in het IR&E-register, beheerd door de KAM-coördinator of veiligheidskundige.
  • Elk incident krijgt een uniek registratienummer.

 

 

  1. Onderzoek & Evaluatie
  • De leidinggevende of veiligheidskundige voert binnen 3 werkdagen een incidentonderzoek uit.
  • Gebruik hierbij bijvoorbeeld de 5x Waarom-methode of de bowtie-analyse.
  • De directe en onderliggende oorzaken worden vastgesteld.
  • Er wordt een verbeterplan opgesteld met concrete maatregelen.

 

  1. Acties & Follow-up
  • Verbetermaatregelen worden uitgevoerd binnen de afgesproken termijn.
  • De effectiviteit van maatregelen wordt na uitvoering geëvalueerd.
  • De directie ontvangt maandelijks een overzicht van alle meldingen en opvolging.

 

  1. Rapportage & Lering trekken
  • Periodiek (minimaal elk kwartaal) worden trends en patronen geanalyseerd.
  • De resultaten worden gedeeld in toolboxmeetings en werkoverleggen.
  • Bij herhaalde incidenten worden aanvullende acties bepaald (training, procesaanpassing, etc.).

 

  1. Vertrouwelijkheid & Cultuur
  • Medewerkers worden aangemoedigd om meldingen te doen; er is geen sprake van schuld of sancties bij het melden van bijna-incidenten.
  • Het doel is leren en verbeteren, niet straffen.
  • Anonieme meldingen zijn mogelijk indien gewenst.

 

  1. Documentbeheer
  • Deze procedure wordt jaarlijks geëvalueerd en indien nodig aangepast.
  • Versiebeheer ligt bij de KAM-coördinator.